28 - RecReatiekRant 2018 Openluchttentoonstelling schilderijen Gerard David Ook dit seizoen is in de straten van Oudewater de tentoonstelling te zien van reproducties van schilderijen van Gerard David (ca 1455/60-1523), die in Oudewater is geboren en in Brugge een van de beroemdste schilders van zijn tijd werd. tegenwoordige hangen zijn werken in alle grote musea in europa en amerika. De reproducties hangen op ware grootte aan gevels in de binnenstad van Oudewater. Juist dat maakt deze openluchttentoonstelling zo bijzonder. Gerard David werd tussen 1455 en 1460 geboren in Oudewater. Van zijn jeugd is niets bekend. Waarschijnlijk leerde hij het schildersvak in Haarlem van zijn stadgenoot Albert van Ouwater. Daarna vervolgde hij zijn opleiding in Gent of Leuven. In 1484 vestigde hij zich als meesterschilder in Brugge. Die stad was toen een centrum van cultuur en rijkdom. David bracht het daar tot voorzitter van het schildersgilde. In Brugge en andere steden werkten in de 15e eeuw veel beroemde schilders, die nu bekend zijn als de ‘Vlaamse Primitieven’, zoals Jan van Eyk, Rogier van der Weijden, Hugo van der Goes, Hans Memling, Gerard David en anderen. Ze werkten met olieverf op houten panelen. Bijna altijd schilderden ze Bijbelse taferelen of andere religieuze voorstellingen. Vorsten, stadsbesturen, kerken en kloosters waren de belangrijkste opdrachtgevers. Die werden dan ook vaak afgebeeld, soms in de rol van een Bijbels persoon of een toeschouwer bij de voorstelling. Verder zitten de schilderijen boordevol christelijke symboliek. De ‘Vlaamse Primitieven’ zetten hun taferelen vaak neer in exotische, niet-Vlaamse landschappen. Veel schilders in die tijd trokken naar Italië. Daar leerden zij de regels van het perspectief en de anatomie kennen en de werking van schaduw en licht en deden zij inspiratie op voor de schilderijen die ze na thuiskomst maakten. David leefde in een tijd waarin de samenleving snel veranderde. Hij maakte mee dat Amerika werd ontdekt en dat de Rooms-katholieke Kerk uiteenviel. Hij was een tijdgenoot van Columbus, Erasmus en Luther. Rijke burgers werden in die tijd gaandeweg belangrijker als klant dan kerken, kloosters of stadsbesturen. Hierdoor veranderde ook de smaak. Er kwam een grote vraag naar kleine schilderijen, waarop naast godsdienstige onderwerpen geleidelijk ook meer wereldse zaken werden afgebeeld. Vanwege de economische neergang van Brugge en de opkomst van Antwerpen als nieuwe handelsmetropool werd David in 1515 ook lid van het schildersgilde van Antwerpen. Daar werden in zijn atelier door zijn medewerkers vooral veel kopieën van populaire onderwerpen gemaakt, die ook bij rijke kooplui uit Italië en Spanje gretig aftrek vonden: het begin van serieproductie in de schilderkunst. De belangrijkste vernieuwing die Gerard David in de schilderkunst heeft aangebracht was het schilderen van een landschap, dat niet louter meer diende als decor van een Bijbels onderwerp, maar zelf het onderwerp werd. Op de buitenpanelen van het Geboorte Drieluik is een weelderig bos afgebeeld zonder enige menselijke aanwezigheid. Dit ‘Boslandschap’ (eigendom van het Rijksmuseum en in bruikleen bin het Mauritshuis) wordt beschouwd als het eerste echte landschap in de Europese schilderkunst. Op de website van de stichting kan men informatie vinden over de openluchttoonstelling. Via een gratis app met een kaart en afbeeldingen kan de bezoeker een route lopen langs de 42 locaties waar reproducties hangen. Bij het Toeristisch Informatie Punt, de plaatselijke boekhandel en de Heksenwaag kan men een catalogus aanschaffen met achtergrondinformatie en beschrijvingen van alle reproducties. Y www.stichtinggerarddavid.nl De transfi guratie van christus, in de toegangspoort van de parochietuin van de Oudkatholieke kerk op de Wijngaardstraat. Het middenpaneel is geschilderd door David. Ongeveer 75 jaar later werden de zijpanelen toegevoegd. Die zijn gemaakt door Pieter Pourbus, afkomstig uit Gouda, die net als Gerard David de belangrijkste schilder van zijn tijd in Brugge werd. Zo vormt dit drieluik een Oudewaters-Goudse coproductie die door een bijzonder historisch toeval tot stand is gekomen. Een aardige bijkomstigheid is het feit dat het Museum Gouda dit jaar speciale aandacht besteedt aan Pieter Pourbus. Tot en met 17 juni zijn zijn werken daar te bewonderen. Voor liefhebbers een absolute aanrader! In 2017 heeft de Stichting Gerard David twee nog ontbrekende panelen van het Cervara Altaarstuk aan de expositie toegevoegd. Hiermee kan dit meesterwerk nu compleet worden getoond: een wereldprimeur! BijZondere tentoonstelling door het centruM van oudeWater Pagina 27

Pagina 29

Interactieve web tijdschrift, deze tijdschrift of tijdschrift is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online publiceren van online clubmagazines.

Recreatiekrant 2018 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication